Tavallisia yleisesti käytettyjä akkuja ovat autojen akut ja erilaisissa sähkölaitteissa - kuten kännyköissä, tarkulampuissa jne. - käytettävät akut.
Lyijyakku
Autojen akut ovat yleensä lyijyakkuja. Nimensä mukaisesti ne sisältävät lyijykennoja ja ovat siksi painavia. Nykyisin ne ovat usein rakenteeltaan suljettuja ja huoltovapaita, mutta aiemmin niissä oli korkit, joista akkuun lisättiin haihtuneen veden tilalle uutta ”akkuvettä”. Tyypillisesti niiden jännite on 12 volttia. Teknisesti jännite muodostuu kuudesta sarjaan kytketystä noin 2 voltin kennosta.
Lyijyakun hyvä puoli on se, että se kestää hyvin lataus- ja purkauskäyttöä ja on yksinkertaisuudessaan varmatoiminen.
Ni-Cd -akku
Erilaisten kannettavien laitteiden akuksi yleistyi aluksi nikkeli-kadmiumakku. Sitä on saatavilla tavallisten paristojen kokoisina (AA, AAA jne.). Akkujen jännite on hiukan vastaavaa tavallista paristoa matalampi, mutta monissa käyttökohteissa sillä ei ole merkitystä.
Ni-Cd -akut kärsivät ns. muisti-ilmiöstä. Kun akkua käytetään jonkin verran ja se sitten ladataan vain osittain käytettynä, alkaa akku ”muistaa” kohdan jossa sitä on tyypillisesti alettu ladata. Kun akkua yritetään käyttää tätä kohtaa pidempään, sen jännite laskee nopeasti, vaikka akun nimellisestä kapasiteetista pitäisikin vielä olla jäljellä käyttöaikaa.
Akkutyyppiä vaivaa myös itsepurkautuminen, eli akut menettävät varaustaan jopa 20 % kuukaudessa.
Ni-MH -akku
Seuraava askel akkutekniikassa oli nikkelimetallihydridiakku, jolla on Ni-Cd -akkuja suurempi kapasiteetiltaan. Akun nimessä oleva H-kirjain tarkoittaa hydridiä, joka on kemiallinen käsite. H ei siis ole hybridi, vaikka usein niin sanotaankin.
Ni-MH -akut kärsivät myöskin eräänlaisesta muisti-ilmiöstä, mutta se on luonteeltaan erilainen kuin Ni-CD -akkujen muisti-ilmiö. Akkujen itsepurkautuminen on kuitenkin selkeä ongelma, eli akut menettävät varaustaan jopa 20 % kuukaudessa.
Li-ion -akku
Litium-ioni-akku (ja erilaiset litiumiin perustuvat muut akut, kuten Litium-ioni-polymeeriakku, LiPo) on nykyisin yleisimmin käytetty akku matkpuhelimissa, kannettavissa tietokoneissa ja lukuisissa muissa laitteissa. Li-ion-akustot voivat olla myös hyvin suuria, esimerkiksi sähköautoissa käytettäessä.
Li-ion -akun etu on sen suuri kapasiteetti painoon nähden. Haittoina on lyhyt elinikä ja epävakaus. Epävakaus näkyy esimerkiksi silloin tällöin uutisoitavina akkujen räjähdyksinä ja rajoituksina lentokuljetuksissa. Lyhyt elinikä johtuu puolestaan akun vanhenemisesta riippumatta siitä käytetäänkö sitä vai ei. Vanheneminen johtuu pääosin siitä, että akun valmistuksen yhteydessä akkuun väistämättä pääsee hiukan kosteutta ja se tuhoaa akun vähitellen.
Muita akkutyyppejä
Erilaisia muitakin akkutyyppejä on olemassa. Myös akkujen kehitystyö on aktiivista, sillä akkujen tarve lisääntyy jatkuvasti ja esimerkiksi sähköautoihin haluttaisiin akkuja, joissa on yhdistyisi suureen kapasiteettiin pieni koko ja paino.
Lisätietoja akuista: https://fi.wikipedia.org/wiki/Akku
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti